بانک سینا

جمعه،07 اردیبهشت 1403
بانک سینا
   
 
    •  
      از سوی بانک سینا؛ مدیریت اقتصادی پول منتشر شد
      کد: 1575
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
      منبع خبر:
      تعداد بازدید: 3328
      کتاب مدیریت اقتصادی پول در 10 فصل به زبان ساده همراه با داستان های جذاب چگونگی آموزش درباره پول به کودکان و نوجوانان است که با حمایت بانک سینا ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
      از سوی بانک سینا؛ مدیریت اقتصادی پول منتشر شد
      کتاب نهایت علم اقتصاد با عنوان فرعی آموزش درباره پول به نوجوانان و جوانان، نوشته کین بابیج (Keen J. Babbage) در سال 2006 تألیف شد و در سال 2007 ازسوی گروه انتشاراتی رومن و لیتل-فیلد (Rowman & Littlefield Publishers) از ناشران معتبر آمریکایی که هر ساله کتاب های زیادی در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری تولید میکند، انتشار یافته است.
      نویسنده این کتاب بیش از 25 سال تجربه تدریس در مدارس آمریکایی دارد و دارای مدرک دکترای اقتصاد است. او همچنین به عنوان مشاور تبلیغات و بازاریابی در برخی از شرکت های بزرگ فعالیت دارد و از تجارب خود در تألیف این کتاب استفاده نموده است.
      او در پیشگفتار چاپ اول کتاب، در مورد وجود بحران در اقتصاد آمریکا هشدارهایی جدی می دهد و معتقد است کشورش در حال دفن شدن زیر بار بدهی است و هرگاه کمر مردمش زیر بار بدهی خم شود دشمنانشان آنها را شکست نخواهند داد، بلکه آنها در آینده مالک آن کشور خواهند شد و هر چقدر سوءمدیریت مالیِ فردی، خانوادگی و ملی افزایش یابد و مورد چاره جویی قرار نگیرد، این سرنوشت به واقعیت تبدیل خواهد شد.
      از نظر بابیج خانوارهای آمریکایی ذهنیت درستی از مدیریت پول ندارند و بسیاری از آنها دارای استقراض شخصیِ بی حساب و کتابی هستند. کتاب شهروندان معمولی این کشور را با افراد سایر جوامع توسعه یافته مقایسه می کند و به این تفاوت ها اشاره دارد که آمریکایی ها نه تنها پولی پس انداز نمی کنند بلکه در عوض مدام از کارت اعتباری و تا حداکثر سقف اعتبار آن برداشت می کنند، وام های رهنی برای خرید مسکن دریافت می کنند که تا 100 درصد مبلغ آن را پوشش می دهد و تا مدت ها صرفاً موفق به پرداخت بهره آن می شوند، نه اصل آن. چنین رویکردی در زندگی برای آنها این توهم را ایجاد می کند که افراد پولداری هستند، در حالی که روزبه روز بدهکارتر می شوند.
      وی راه حل برون رفت از بحران را تغییر نگرش خانوارها می داند و در مورد مدیریت بخش پولی زندگی، اهمیت مقوله پس انداز در زندگی فردی و جامعه، تنظیم بودجه برای خانوار، در نظر گرفتن هزینه فرصت منابعِ در اختیار جامعه در تصمیم گیری تأکید می کند.
      از نظر نویسنده، مدیریت پول و پس انداز قبل از آنکه یک مسئله اقتصادی باشد یک مقوله فرهنگی است. به همین دلیل و به عنوان یک آموزگار معتقد است باید ارزش های از دست رفته جامعه مدرن آمریکایی در حوزه مصرف و پس انداز را از طریق آموزش های درست به نسل جوان کشور و کودکان و نوجوانان، به جامعه بازگرداند و این تنها راه حل رهایی از بحران مالی است.
      به این منظور در این کتاب با استفاده از مجموعه داستان های جذاب در مورد راه اندازی کسب و کارهای کوچک و تجارب شخصی دانش آموزان، به آموزگاران و والدین می آموزد که چگونه فرزندان خود را در مورد نحوه مدیریت بخش پولی زندگی آموزش دهند. استدلال نویسنده این است که اگر می بینید مردم، شرکت ها و دولت ها در مرز ورشکستگی قرار دارند، به این دلیل است که نیاموخته اند بخش پولی زندگی خود را مدیریت کنند، متناسب با درآمدهای خود هزینه کنند، برای تأمین مخارج امروز زیر بار بدهی نروند و درآمدهای آتی خود را گرو نگیرند و نیز یاد نگرفته اند که چگونه پس اندازهای امروز می تواند به درآمدهای فزاینده فردا تبدیل شود. لذا کتاب به دنبال نهادینه کردن چنین تجربیاتی در جامعه است و به همین دلیل گروه سنی پایین جامعه را هدف قرار داده و مخاطب خود را افرادی می داند که نقش آموزش و تربیت آنها را بر عهده دارند. البته این کتاب دارای نکات بسیار ارزشمندی در مورد شیوه آموزش علم اقتصاد و سایر علوم است و تأکید زیادی بر استفاده از تجارب دانش آموزان در تعلیم و تربیت آنها دارد.
      کتاب نهایت علم اقتصاد توسط دکتر جعفر خیرخواهان، با مقدمه و ویرایش علمی دکتر عبدالناصر همتی ترجمه شده و در مهرماه سال جاری توسط مدیریت پژوهش و ریسک بانک سینا با تیراژ 2000 نسخه منتشر شده است.
      در مقدمه کتاب آرای کنث گالبرایت (Galbraith, John Kenneth) به عنوان نظریه پرداز اقتصادی در حوزه فرهنگ که در سال 1985 با انتشار کتاب «جامعه مرفه» تحلیلی از نظام اقتصادی آمریکا در دهه 1950 را ارائه نموده، بازخوانی و تأکید شده است که توجه بیش از اندازه به رویکرد نئوکلاسیکی متعارف نسبت به مصرفِ شخصی، جامعه را به بی توجهی نسبت به سرمایه گذاری برای رفع نیازهای عمومی سوق خواهد داد. همچنین مشکلات و تنگناهای اقتصادی را تا حد زیادی ناشی از اشتباهات غیرضروری، خطاهای اجتناب ناپذیر، سوءمدیریت پولی افراد، شرکت ها، سیاست ها و قوانین عمومی نابخردانه می داند و لذا معتقد است در هر جامعه ای بزرگان و دولتمردان باید الگو و نمونه خردمندی و انضباط مالی برای نسل جوان باشند.
      در مقدمه کتاب بیان شده که هر چند نویسنده به شدت بر استفاده از کارت اعتباری برای خرید قبل از کسب درآمد می تازد ولی در متن کتاب به نحو جالب و ساده ای شروع یک کسب وکار را توضیح می دهد و بر دریافت اعتبار برای راه اندازی یک کسب و کار تأکید دارد، یعنی کسب اعتبار برای سرمایه گذاری و شروع یک کسب و کار را مورد توجه قرار می دهد ولی آن را برای خرید نسیه و جبران مخارج مصرفی نکوهش می کند.
       به همین دلیل بانک سینا به عنوان یک نهاد مالی ضرورت انتشار چنین کتابی را درک کرده و آن را مناسب جامعه امروز کشور دانسته است. این کتاب می تواند تصویری از اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل برون رفت از مشکلات جاری کشور را به خواننده خود یعنی افرادی که نقش تعلیم و تربیت را بر عهده دارند، ارائه  نماید. مطالعه این کتاب می تواند روحیه دلیرانه، مولد و مسئولانه افراد را به عنوان طلیعه تولید در آنان تقویت نماید و ارزش هایی مثل صرفه جویی، پس انداز، کنترل خواسته ها و ... را در جامعه زنده نماید. همچنین باورهای غلطی مثل اعتیاد به ایجاد بدهی، اسراف، خریدهای اعتباری لجام گسیخته و ... که گریبان افراد جامعه را گرفته و دولت های مختلف را به کسری بودجه عادت داده، تضعیف خواهد کرد.
      وجود داستان های کوتاه و جذاب در مورد رفتارهای اقتصادی افراد، توصیه های مختلف به والدین و آموزگاران، شیوه های مطلوب تدریس و ... همراه با ترجمه روان و مطلوب کتاب از جمله ویژگی هایی است که خواننده را به خود جلب می کند.